یکی از اقدامات کلیدی در تحقق افزایش درآمدهای مالیاتی و همچنین حرکت به سمت بودجه بدون نفت، تمرکز بر بخشهای مختلف دارای فرار مالیاتی در اقتصاد ایران است، طبق آمار و ارقام و همچنین شاخصهای مرتبط با میزان فرار مالیاتی در اقتصاد کشورهای مختلف نظیر شاخص نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی، ایران در رتبه پایینی از نظر نسبت مالیات اخذ شده در اقتصاد ایران به تولید ناخالص ملی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه و کشورهای در حال توسعه دنیا دارد که این موضوع نیز بیانگر وجود فرار مالیاتی در بخشهای شناسایی شده و شفاف اقتصادی و همچنین بخشهای زیرزمینی اقتصاد کشور است که باید با تکیه بر رویکرد مبارزه با فرار مالیاتی این مشکل بزرگ و فرار مالیاتی کلان در اقتصاد ایران حل شود؛ دولت سیزدهم در دو رویکرد کلیدی به سمت مبارزه با فرار مالیاتی رفته است؛ در رویکرد اول باید به سمت اخذ مالیات واقعی از بخشهای شناسایی شده در اقتصاد که سرانه مالیاتی پرداختی آنها با درآمدهای بالای اکتسابیشان همخوانی ندارد؛ حرکت کنیم؛ همچنین در رویکرد دوم به سراغ شناسایی بخشهای غیرشفاف و زیرزمینی اقتصاد خواهد رفت که اجرای سامانه مودیان مالیاتی و شفافیت حاصل از آن در این زمینه کمک به سزایی خواهد کرد.
از همین رو نیز بودجه 1403 و کاهش نسبت کسری تراز عملیاتی به هزینههای کل بودجه 1403 به کمترین میزان پس از بازگشت تحریمها و رویکرد مهم دولت در مبارزه با فرار مالیاتی در دو بخش اخذ مالیات واقعی از فراریان مالیاتی در بخشهای شناسایی شده اقتصاد و همچنین شناسایی مودیان جدید مالیاتی در حوزه کاهش حجم اقتصاد زیرزمینی به کمک شفافیت مالی و اقتصادی حاصل از سامانه مودیان مالیاتی، یک حرکت بزرگ به سمت اصلاح ساختاری بودجه است که کمک به سزایی در تحقق بودجه بدون نفت و رفع وابستگی بودجه کشور به نفت خواهد کرد که تراز مالی کشور و در نتیجه کنترل تورم بسیار اثرگذار خواهد بود.
وجود فرار مالیاتی بالا در اقتصاد و لزوم تمرکز بر اصلاح این روند در آتی
در همین رابطه پیرامون اهمیت تحقق بودجه بدون نفت و تحول مالیاتی کشور در زمینه مبارزه با فرار مالیاتی با آقای صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.
صدیف بدری در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به وجود فرار مالیاتی بالا در اقتصاد ایران و لزوم تمرکز بر اصلاح این روند در سالهای آتی اظهار کرد: در حال حاضر قوانینی همچون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در این بخش پیش بینی شده است که باید دولت به جد ان را اجرایی کند و جلوی فرار مالیاتی بالا در اقتصاد را بگیرد.
وی تاکید کرد: اگر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به صورت کامل در کشور اجرایی شود، حتما ورودی و خروجی اقلام همه بخشها اعم از صنوف پردرآمد ثبت خواهد شد. ثبت این اطلاعات نشان می دهد که هر بخش از اقتصاد به چه میزان ورودی و خروجی درآمدی داشته است و در این فرآیند امکان اخذ دقیق مالیات فراهم خواهد شد.
قوانین لازم در زمینه حساب های تجاری و غیرتجاری پیش بینی شده است
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین قوانین لازم در زمینه حساب های تجاری و غیرتجاری نیز پیش بینی شده است و دولت می تواند به راحتی این موارد را مورد رصد قرار دهد یعنی ورودی و خروجی های حساب های افراد و اصناف را رصد کرده و در این رابطه به صورت شفاف مالیات بر درآمد و سود را اخذ کند. این موضوع که ما از طریق مبارزه با فرار مالیاتی موجود در سطح کشور به سمت درآمدهای پایدار مالیاتی برویم، در کنترل تورم و تحقق اصلاحات ساختاری بودجه بسیار اثرگذار است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان یکی از موارد فرار مالیاتی بالا در اقتصاد ایران گفت: یکی از رویکردهای مهم دیگر در زمینه جلوگیری از فرار مالیاتی استقرار نظام مالیاتی هوشمند و سامانهمحور شدن مالیات از طریق استقرار کامل سامانه مودیان است که میتواند فرار مالیاتی را شناسایی کند؛ در همین رابطه یکی از بخشهایی از اقتصاد ایران که دارای فرار مالیاتی است؛ برخی صنوف و مشاغل خاص با درآمدهای کلان هستند که سرانه مالیاتی پرداختی بسیار پایینی دارند و باید با این صنوف پردآمد فراری از پرداخت مالیات در سالهای جاری برخورد شود.
وی با بیان اینکه اخذ مالیات از فراریان مالیاتی و اصلاح نظام مالیاتی به سمت عدالت شدنی است، بیان کرد: به واقع ما می توانیم با تمرکز بر مبارزه با فرار مالیاتی از طریق رصد حساب های بانکی و همچنین سامانه مودیان به سمت اصلاح نظام مالیاتی و تحول در درآمدهای مالیاتی برویم.
نظر شما